17 Nisan 2015 Cuma

Pazarlama (Marketing) Nedir ?

Blogumuzun ilk yayınında pazarlama nedir sorusunun cevabını bulmaya çalışacağız. Şu  ana kadar pazarlamayla ilgili birçok tanım yapılmıştır ancak bu tanımlar ilk zamanlarında gayet açıklayıcı olsa da zamanla pazarlama kavramının farklılaşmasıyla, pazarlamayı tanımlamada yetersiz kalmıştır.


Philip Kotler Pazarlamanın Tanımı
Philip Kotler
Okuduğumuz birçok pazarlama kitabında ismi geçen Philip Kotler'in sosyal tanımına göre,  “Pazarlama, kişi ve grupların ürün ve değer yaratarak ve bunları birbirleriyle değiştirerek istek ve ihtiyaçlarını elde ettikleri sosyal bir süreçtir. Philip Kotler'e göre pazarlama kavramı çeşitli aşamalardan geçerek bugünkü tanımını edinmiştir. Tabi ki de bu batılı devletlerde geçirilen bir süreçtir. Belki biz bu aşamaları çok geç yaşadık, belki de gelişen teknolojiyle
beraber bu aşamalardan bazılarını hiç yaşamadık.

Bu aşamaları özetlemek gerekirse; 1950 yıllarına kadar pazarlamanın temeline imalat ve üretim yöntemleri konulurken (Her arz kendi talebini yaratır mantığı), 1990 yılından itibaren, sosyal bir yönelim ile birlikte 'topluma sağlanan yarar' konulmuştur. Arada geçen 40 yılda ise bir çok aşamadan daha geçilmiştir. Buna dayanarak da çok rahat bir şekilde pazarlamanın sürekli bir değişim içinde olduğunu söyleyebiliriz. Kısacası 'pazarlama yolda olmaktır' diyebiliriz.


Peter Drucker Pazarlamanın Tanımı
Peter Drucker
Yönetim gurusu olan Peter Drucker ise pazarlamayı şu şekilde tanımlamıştır. “Pazarlama o kadar temeldir ki, onu ayrı bir işletme fonksiyonu olarak düşünmek mümkün değildir. Pazarlama bütün işletmeye nihai sonuçlar açısından, yani tüketici gözüyle bakılmasıdır. Dolayısıyla pazarlamanın ilgi ve sorumluluğu tüm işletme fonksiyonlarını kapsamalıdır.”




American Marketing Association Pazarlama Tanımı
Pazarlama alanında önemli kurum ve kuruluşlardan birisi olan Amerikan Pazarlama Birliği'nin pazarlama tanımı ise şu şekilde olmuştur. Pazarlama; “alıcılar, tüketiciler, ortaklar ve geniş boyutuyla toplum için değer ifade eden ürünlerin geliştirilmesi, dağıtımı, mübadelesi ve ilgili gruplarla iletişim kurulmasını sağlayan bir dizi işlemler ve kuruluşlardan oluşan bir faaliyettir.” Bu tanımda Kotler'in bizlere bahsettiği topluma sağlanan yarar yönelimini, toplumun bütünü için değer ifade eden söyleminde, çok rahatlıkla görebiliriz.

Pazarlamanın tanımlarına baktığımız zaman, kimi tanımlar birbirlerini desteklemekte, kimileri birbirlerinin açıklarını, yetersizliklerini tamamlamakta. Bu alanda yapılan pazarlama tanımlarına baktığımız zaman hiçbirine kesinlikle yanlış diyemeyiz. 1900' lü yıllarında başında yapılan tanımlara bile yanlış diyemeyiz, çünkü o tanımlar sadece artık günümüz pazarlamasını tam anlamıyla desteklememektedir buna rağmen kendi dönemine göre değerlendirdiğimizde ise neden doğru kabul edildiğini görebiliriz.



Pazarlamanın bu tanımlarında da gördüğümüz gibi, pazarlamanın kesin ve net bir tanımı yoktur. Çünkü insanın içinde olduğu her süreçte değişim ve gelişim vardır ve bu yüzden de şu dönemde yapılan pazarlama tanımları bile ilerleyen senelerde anlamını yitirip, pazarlamayı yeterince tanımlayamaz hale gelecektir. Ancak bu tanımlardan ve diğer araştırmalardan yola çıkarak pazarlamanın kesinlikle ne olmadığını söyleyebiliriz. Pazarlama



  • Günü kurtarmalık kısa süreli çalışmalar 
  • Yalnızca reklam 
  • Sosyal ağlarda like almak, follower toplamak 
  • Ve kesinlikle sadece satış yapmak DEĞİLDİR.





3 yorum:

  1. Çok teşekkürler. Çok yararlı bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir yazı olmuş elinize sağlık, bende ticari olmayan dijital pazarlama içerikli blog yazıyorum göz atarsanız sevinirim. www.sercansari.com.tr

    YanıtlaSil